Két kortárs regényről hozok “pár” sort, amelyek az egyediségükkel messze kitűnnek az átlagos felhozatalból, nem is igazán tudtam hova sorolni őket.
![]() |
Park, 2020. 342. oldal |
Felnőni? Mivégre? Ki mondja meg, hogy mi lesz belőlünk és kire fogunk hasonlítani?
Valami baljós dolog történik Giovanna bájos gyermekarcával, és lassanként kiütközik rajta a kamaszok rusnya undoksága. De vajon tényleg így állnak-e a dolgok? Melyik tükröt válassza az ember, hogy visszataláljon önmagához, és megmeneküljön?
A gyermekarc szépségének elillanását követően az új ábrázat utáni hajsza két Nápoly közt zajlik, amelyeket testvéri szálak kötnek össze, s amelyek kölcsönösen rettegik és gyűlölik egymást.
Az egyik Nápoly odafönt pózol, az erényesség álcáját magára öltve, a másik odalenn található, a mélyben, harsánynak és közönségesnek tettetve magát. Giovanna e két Nápoly közt ingázik, hol alázúdulva a mélybe, hol felkapaszkodva a magaslatokra, és mindeközben eltévelyedve tapasztalja, hogy sem odafönn, sem a mélyben nem talál válaszokra, a város pedig nem nyújt szabadulást.
Annyian áradoztak már a szerző Nápolyi regények sorozatáról, hogy nagyon kíváncsi voltam, vajon mit tudhat. A másik, amiért birizgálta a fantáziámat, az Elena Ferrante titokzatos személye, ő ugyanis nem hajlandó felfedni a kilétét, nem érdekli a nyilvánosság. Első körben inkább egy egykötetes írásával szeretem volna megismerkedni, ugyanis rengeteg megkezdett sorozatom van, amiknek olvasása érdektelenségbe fulladt, nem szerettem volna Ferrante-val is így járni. Kettős érzéseim vannak a kötettel kapcsolatban. Valahol meg tudom érteni, miért vannak oda érte, másrészt viszont sok újat nem mutatott. De kezdem azzal, hogy maga a kiadvány rendkívül igényes, le a kalappal a Park Kiadó előtt. Kemény borítós, de van beépített könyvjelző és külső védőborító is. Ráadásul nagyon stílusos a borítókép, de szerintem annyira nem passzol a regényhez. Ha műfajilag kell behatárolni, talán fejlődésregénynek mondanám. Ami egyértelműen a regény erőssége, és amiért szerintem rengetegen szeretik az az írói stílus, amelyért köszönet a fordítónak is, tényleg magával rántja az olvasót. Kevés olyan “mesélő” van, aki bármilyen unalmas témáról írhat, akkor se tenné le az ember. Ebben az esetben már a cím is beszédes, és tényleg erről szól a történet, mennyi képmutató, hazug ember van. Rögtön az elején megismerjük a narrátort, aki egyben a regény központi figurája. Giovanna egy tizenéves lány, aki szép lassan elkezd kamaszodni. A regény elején tényleg egy kislány szemszögén keresztül láthatjuk a “képeket” a látszólag boldog, tökéletes családjáról. Egy véletlen folytán azonban egyre több olyan dologra derül fény, amit a szülei eltitkoltak Giovanna elől. Kezdve a nagynénivel, az apja komplett rokonságával, ráadásul a szülők egymás közti viszonya sem mondható túl rózsásnak. A lány persze úgy reagál, mint minden tinédzser, aki azt hiszi, ő tud mindent a legjobban, és megy a saját feje után. Szerencsére nekem ez a korszak ilyenformán kimaradt az életemből, lehet ezért se tudtam annyira azonosulni a főszereplővel. Fejlődésregénynek tényleg fejlődésregény, mert Giovanna megtapasztalja az emberek valódi természetét, fiatal felnőtté válik, aki kíváncsisággal tekint a nagyvilágra. Ami még nekem tetszett az az, hogy nagyon jól bemutatta az első generációs értelmiségiek nehézségeit, és egyben rávilágított a gyengeségeikre is. Az már kevésbé, hogy ennyire központi szerepet kapott a szexualitás, de jobban belegondolva nem is mutat annyira szélsőséges képet. Az emberi kapcsolatok kétségkívül furcsák tudnak lenni. Összességében nekem tetszett a kötet, főleg a szerző elbűvölő stílusa, írásmódja miatt, a történet maga azonban nem nagyon mozgatott meg bennem semmit. Valószínűleg fogok még Ferrante regényt olvasni, de hagyom ülepedni a dolgot.
Fredrik Backman: Hétköznapi szorongások - 5/4
![]() |
Animus, 2020. 370. oldal |
Korábban olvastam már a szerzőtől Az ember, akit Ovenak hívnak-ot, szerintem ez egy mestermű a maga nemében. Már terveztem, hogy mást is kézbe veszek a repertoárból, amikor szembe jött velem ez a kötet a friss megjelenések között. Azt hiszem, azt nem állíthatjuk, hogy nem feltűnő a borítója a nyuszimaszkos alakkal, és a piros háttérszínnel. A fülszöveg pedig nagy vonalakban fel is vázolja a helyzetet. Egy félresikerült bankrablás áll a középpontban. Na, én azt hittem, valami éles stílusváltás lesz Backman előző írásához képest, de nem volt akkora mértékű. Felépítésre ötletes a kötet, egyrészt követhetjük a bankrablást magába foglaló eseménysort, valamint bepillantást kapunk a bankrablás utáni rendőrségi jegyzőkönyvekbe. Nos, ha másból nem, ezekből nyilvánvalóvá válik, hogy a kötet cselekményét nem igazán lehet komolyan venni, túl abszurd, ebből én azt a következtetést vontam le magamnak, hogy biztosan másra fog terelődni a hangsúly. Ez így is van! Nem tudtam semennyire azonosulni az eseményekkel, ilyen nincs, az fix, és engem ez kicsit idegesített. De ugyanígy vagyok a regény szereplőivel is. Túlidealizált személyiségekkel van tele, rossz embert még nagyítóval sem találnánk köztük. Viszont a kötet sok fontos dologra hívja fel a figyelmet, amely mindannyiunk életét jellemezheti, nem véletlenül az a címe, hogy Hétköznapi szorongások. Egyesek tragédia szemtanúi voltak, mások magányosak, vagy épp gyászolnak, de szóba kerülnek a házassági viszályok, megélhetési gondok, tényleg minden olyan probléma, ami bárki életében jelentkezhet. Ilyen módon mi, olvasók is a történet részeseivé válhatunk. Egyébként a vége felé egy egészen meglepő fordulatot vesz a sztori, innentől valamivel jobban felpörögnek a cselekmények. Ezen kívül az írói stílus egyébként lenyűgöző, örök érvényű életigazságokat tár elénk, mégsem válik egy skandináv Coelhóvá. Nem ismétli ugyanazokat a frázisokat, inkább észrevétlenül mutat utat önmagunk megismeréséhez. Szóval így a végére annyit tudok írni, hogy tényleg az vegye kézbe, aki kedveli az abszurd fordulatokkal teli, ironikus történeteket.
A képek forrása a Moly.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése