2022. július 28., csütörtök

Hetelő - 2022. július 18-24.

Tartalmas (múlt) hetet tudhatok a hátam mögött. Befejeztem három könyvet, volt időm podcasteket hallgatni, YouTube videókat nézni. Talán a könyves és egyéb portálokat hanyagoltam el kissé. Ez utóbbi ellenére azért akad itt böngészni való! Jó olvasást! 


Július 18. - Hétfő 

Ismét egy könyv befejezésével kezdtem a hetet. Michelle McNamara Eltűnök a sötétben című kötete, mint már az Instagram bejegyzésemben is írtam, elsősorban a "true crime" műsorok kedvelőinek lehet érdekes olvasmány. A kötet a Kaliforniai Gyilkos utáni több évtizedes hajszáról szól, összefoglalva a 2010-es évek közepéig a nyomozati anyagot. Ami a legjobban lenyűgözött, az a szerző megszállottsággal határos munkamorálja. Az ember azt hinné, mennyire izgalmas munka lehetett a nyomozás, ami részben lehet így is van, de inkább rengeteg adatelemzés. Elképesztő mennyiséget, több tízezer oldalnyi anyagot kellett a szerzőnek feldolgoznia, és folyamatosan azzal a kudarccal szembesült, hogy (senki) nem tudja azonosítani az elkövetőt. Valószínű egyébként, hogy az egyes részletek az amerikai, főleg kaliforniai olvasónak jelentettek, mint nekem. Sokszor nem bírtam követni a mű szerkesztési módját sem, ide-oda ugrált az események között, és egyes részek visszatérő elemek voltak. Nyilván ehhez hozzájárult az is, hogy Michelle McNamara a kötet megjelenése előtt meghalt, és mások fejeztek be helyette néhány részt. Sajnálom, hogy nem érte meg a tettes letartóztatását. Egyébként ahhoz képest, hogy azt mondják, a kötet nem sokban járult hozzá az ügy felgöngyölítéséhez, szerintem a szerzőnek sok esetben helytálló megállapításai voltak az elkövető személyére nézve. Mindent összevetve, ajánlani tudom a téma iránt érdeklődőknek. 


Július 20. - Szerda

Ha már true crime lázban égek, új felfedezettem a BŰNtények podcast, amelyben ezúttal István Zsolt meggyilkolásáról esett szó. Sajnos, aktualitása is van a dolognak, mert az elkövető ismét szabadlábon van.


Július 22. - Péntek

Éjnek évadján befejeztem Maurice Druon Az elátkozott királyok című történelmi sorozatának első részét, A Vaskirály-t. Jócskán a vége felé jártam, mikor írtam róla az Instagramra, szóval előfordulhat, hogy ismétlem önmagam. Nem először olvastam a könyvet, akkor is gyorsan ledaráltam, de valamiért megálltam ennél a résznél, nos, most nem fogok. Régen olvastam ennyire izgalmas, és egyben tartalmas történelmi regényt. Maurice Druon nagyon eltalálta a kellő arányokat, nem szakirodalom, de nem is egyszerű ponyva. Nagyszerűen vegyítette a tényszerű adatokat a mendemondákkal. Talán a francia középkor legérdekfeszítőbb korszakába nyerhetünk általa bepillantást, IV. (Szép) Fülöp, a Vaskirály uralkodásának utolsó éveire. Ekkor buktatták meg a Templomos Lovagrendet, a pápa Avignonban volt "elszállasolva", a trónörököst és testvéreit felszarvazták… Ez mind meg is jelenik a regény lapjain! Sok szereplővel operál  egy-egy villanásnyit mutatva az uralkodók és a jelentéktelenebb szereplők, akár még szolgál életéből is. Ennek ellenére mégis egységes egésszé áll össze a történet, pedig a maga majd' 300 oldalával nincs annyira bő lére eresztve. Nem is ömlengek tovább, csak ajánlani tudom a korszak és a műfaj kedvelőinek!

Nem is tudom, hol akadtam még rá Híres Norbert hírlevelére, amelyben időről időre különféle marketingtippeket, alkalmazásokat, jegyzetelési és tematizáló technikákat, könyvajánlókat, olvasmánylistákat stb. oszt meg. Már rég nem jelentkezett, de most itt a 45. hírlevele, ami egyúttal egy helyzetjelentés és egy téma szerint felosztott olvasmánylista.

Ma hallgattam végig Szabados Ági könyves podcastjének első adását, amelyben Rudolf Péterrel beszélgetett a színpadra adaptált regényekről, meg sok minden másról. Az adás végi könyvajánló pedig meghozta a kedvemet Sylvia Plath Üvegbura című regényéhez. Szándékosan nem írom le, mit ajánlott! Hallgassátok meg!


Július 23. - Szombat

Nem apróztam el, ma már végeztem Maurice Druon sorozatának második részével, A megfojtott királyné-val. Ez a kötet annak történetét meséli el, hogyan alakul a királyság sorsa a Vaskirály halála után egy gyenge kezű uralkodó fennhatósága alatt. Már a cím is elég beszédes, azt hiszem. Nagy vonalakban azt tudom írni, mint az előző résznél, hogy Druon nagyon érti az arányokat az ismeretterjesztés és a szórakoztatás között. Viszont ez a rész szerintem vesztett a kezdeti lendületéből, eltolódott a hangsúly a politika felé. Ami azonban nagy hozadéka a sorozatnak, hogy széles a szereplőgárda. Vannak olyan mellékszálak, amelyek úgy nézem, össze fogják kötni az egyes részeket. Engem megvett magának kilóra, jöhet a harmadik rész! 

Mire nem jó a takarítás, hallgathatok közben podcastet! Ma Nyáry Krisztián műsora, a Buksó volt soron. Ebben a részben szó volt arról, a Kata ilyen irányú megszüntetése milyen hatással lesz a könyvszakmára. (Mert persze életszerű  hogy a szabadúszó írókat, fordítókat, illusztrátorokat…stb. 5 helyen fogják alkalmazotti státuszba venni…). A beszélgető alanya Tóth Krisztina volt, akit személy szerint még mindig nem kedvelek túlzottan (így az éteren keresztül), viszont az új regénye, A majom szeme nagyon érdekfeszítőnek tűnik. Plusz ráadás volt a disztópia ajánló külön klasszikus, kortárs külföldi és magyar listával.

Jutott időm Oláh Andrea podcastjére, a Könyvben utazom-ra is. Ezúttal Angela Muriani könyve, a Tíz okom a haragra került terítékre. Természetesen itt is beszélgettek a szerzővel, akit én már a Gumiszoba blogról "ismerek". Ez egy feminista hangvételű oldal, és az ajánlott könyv is az, szóval, akit nem vonz a téma, engedje el a dolgot.

Később nekiestem az elmaradt YouTube videóknak is. Kezdésnek megnéztem Dörner Csenge videóját a kötvényekről. Ezen nagyon nincs is mit magyarázni, közérthető módon készít közgazdaságtani jelenségekről, fogalmakról…stb. videókat. Sok fotelhuszárnak ajánlani tudom, mielőtt "megszakértik" a globális gazdaságot. 

Még mindig a true crime vonalat meglovagolva: teljesen véletlenül fedeztem fel Szabó Beatrix csatornáját, aki az esetek túlnyomó többségében sorozatgyilkosokról készít informatív és megdöbbentő videókat. Ezúttal az orosz "vérfarkasról".

A harmadik pedig megint Gotschall Eszter videója, aki úgy néz ki hosszabb idő után visszatért. Legalábbis erre a oldalra, bevallom a jógás videóit nem követem. Most arról beszélt, vajon miért adunk fel egyes dolgokat. Röviden és tömören nagyon jó meglátásai voltak.

Nos, ennyi volt július utolsó előtti hete! Továbbra is várom az ajánlókat, jelenleg bőven van időm a tartalom fogyasztásra! 


Megtalálhattok a Facebookon, a blog oldalán és a csoportjában, a Libellum Kávézóban is, ahol minden könyvkedvelőt szívesen látok! De elérhető vagyok az Instagramon, és a Molyon szintén.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése