2022. július 4., hétfő

Hetelő - 2022. június 27 - július 3.

Azt hiszem be fog válni ez a fajta olvasónapló! Minden nap írtam az épp aktuális olvasmányaimról, legyen az cikk vagy könyv, sőt még podcast is belefért. Ezúttal készüljetek egy maratoni bejegyzésre, ugyanis sok érdekességgel volt dolgom a héten! 



Július 27. - Hétfő

Már kora reggel belefutottam egy olyan bejegyzésbe, ami nem fest túl jó képet az egyik legnagyobb könyvesbolt hálózatról. A Telexen szerepelt egy cikk a Libriben fellelhető "szakirodalmi gyöngyszemekről", amelyek a jobboldali propagandát szajkózzák a tudományos igényesség látszatát keltve. Elég elolvasni az idézeteket! (Tisztelet a kivételnek!) Természetesen az általuk szitokszónak kikiáltott genderre alapozva. Hihetetlen, hogy ezt a sok hülyeséget bel- és külföldön is benyelik az emberek!  De egyébként csodálkozom, hogy az MCC társtulajdonossá (Libri-Bookline) válása után csak most kerül ez a porondra. 


Július 28. - Kedd

Azt hiszem, hogy végre nekiálltam újra németül olvasni, az lassítja a magyar nyelvű könyveimmel való haladást. (Na, meg a munka). Viszont az Ectopolison olvastam egy cikket a modern amerikai irodalom 12 kiemelkedő írójáról. Majdnem mindegyikük nevével találkoztam itt-ott. Sanszos, hogy mentem a bejegyzést, és mindegyik szerzőtől választani fogok egy könyvet. Szerintem figyelemreméltó válogatás lesz! 

A Könyves Magazin oldalán olvastam még egy kritikát Genevieve Gornichec A boszorkány szíve című regényéről. Mostanában nagyon mennek ezek a mitológiai újramondások. Hasonlóan a nagy átlaghoz engem is elbűvölt a Kirké, így hamar be lehet húzni a csőbe. Kíváncsi vagyok erre a történetre is, a cikk pedig megerősített benne, hogy el fogom olvasni.

Azért belefért egy YouTube videó is mára. Megnéztem Markó Gábor (Lássa neurológus!) élménybeszámolójának folytatását a Bécsben tartott neurológiai kongresszusról. Ugyanazt tudom írni, mint a múlt héten, laikusok számára is nagyon érdekes anyag! Már csak az, hogy néz ki egy ilyen belülről. 


Július 29. - Szerda

A múlt hónapban szomorúan konstatáltam, hogy megszűnik a BBC History magazin magyar kiadása, de szerencsére átvették a Kossuth Kiadótól a kiadási jogot. Augusztustól újra előfizethető a Telex szerint. Remélem, hogy marad a digitális kiadás, mert mostanában csak úgy veszek újságokat, magazinokat. (Mondjuk az elmúlt pár hónapban se időm, se kedvem nem volt hozzájuk.)

Sikerült végre, vagy öt részletben meghallgatni Orosz Anna Nina podcastjének, A csütörtöki könyvklubnak az első adását. Szó volt benne az eddigi közös olvasmányokról, illetve egy interjú is hallható Haász Jánossal. Aki nyitni akar a kortárs (szép)irodalom felé, mint jómagam, annak feltétlenül ajánlom! 


Június 30. - Csütörtök

Befejeztem a héten az első könyvet, ami nem más, mint Deborah Hewitt-től a Lélekmadár. (Nem sokkal a vége előtt született ez az Instagram bejegyzés a könyvről.) Elég vegyes érzéseim vannak vele kapcsolatban. Tényleg szeretem a fantasy műfaj összes alfaját, így az urban fantasyt is, de ez nem igazán talált be nálam. Mentségére legyen szólva a szerzőnek, hogy ez az első regénye. Meglovagolta a mostanság divatos irányzatot, hogy egy nép (itt a finnek) mitológiáját vegyíti a való világgal. Ígéretesnek tűnt, de máshonnan összeollózott ötletekből áll az egész világépítés, és a cselekmény nagy része is. Sajnos, sok esetben ez utóbbi nem volt túl logikus, és az utolsó 50 oldalig kvázi teljesen kiszámítható. A szereplőket sem igazán sikerült megkedvelnem, mert a főszereplőn és kísérőjén kívül csak díszletként voltak jelen, az író amikor úgy gondolta, előrángatta őket a fiókból, de addig hova lettek az rejtély (ugye azok a fránya háttérsztorik!). Ami pedig Alice-t illeti, szerintem az utóbbi 10 év legidegesítőbb karakterét sikerült megalkotni. Az ügyetlenség ugye nem összekeverendő a butasággal, hát, itt sikerült összemixelni… Mint írtam már Instán is, az azért jelzésértékű, ha a mellékszereplő szerint se a legélesebb kés a fiókban Alice. Ettől függetlenül el lehetett olvasni, szórakoztató. Az estifecskék és a madarász megoldás tetszett, de sajnos gyengécske. De ez ne tartson vissza senkit az elolvasásától, lehet nektek pont bejön! 

Olvastam azért mást is ma. Mégpedig a változatosság kedvéért blogbejegyzéseket. Az egyik kedvenc blogom Farkas Lívia oldala, az Urban:Eve. Igaz, hogy egy lassan tizenöt éves oldalról van szó, de én néhány éve fedeztem csak fel. Teljesen hétköznapi módon ír a mindenki életében előforduló dolgokról (pl.: szervezés, takarítás, időbeosztás... stb.), mégis sok esetben leszámol a sztereotípiákkal. Mostani cikkében arról ír a blog szerkesztője, hogy nem elavult a papíron tervezés, naptárazás, hanem nagyon jól megfér a digitális formákkal, különféle appokkal egymás mellett. Sőt, az egyik pontban még át is linkel egy olyan "teszthez", amivel kideríthetjük, nekünk melyik módszerek a megfelelőek.

De ha már tervezés, pont ma kaptam egy hírlevelet, hogy a Szikra blogmagazin kreatív facebook csoportjában a jövő héten indul egy kihívás a halogatás leküzdésére. Nos, nekem az időbeosztás szempontjából ez az Achilles-sarkam. Egyébként tavalyelőtt olvastam a blog szerkesztőjének, Szlafkai Éva könyvét, az Élj kreatívan!-t amely a címéhez híven a kreativitást járja körbe, rengeteg interaktív feladattal. Olyan könyv, amit újra és újra leveszek a polcról! 


Július 1. - Péntek

Befejeztem ma Lynette Rice könyvét, A műtő másik oldalánt, amely az alcím szerint A Grace klinika kulisszatitkait hivatott felfedni. Nem igazán vagyok egy rajongó alkat, de ez az egyik kedvenc sorozatom, így kíváncsi voltam a produkció és a karakterek mögötti emberekre is. Igaz, leginkább arra, mi állt egy-egy ikonikus szereplő távozása mögött. Erre maradéktalanul választ kaptam. Egyébként több okból érdekesen szerkesztett kötet. Elvileg interjúkötet, de nincs kérdező, csak a megszólalásaik vannak csokorba fűzve. Ami az elején nem volt baj, amíg ott volt egy-egy színész neve mellett  kicsodát játszott a sorozatban. A húzóneveket ismertem, de a mellékszereplőkről lövésem sincs. Ez egyre zavaróbbá vált. Betartott egyfajta kronológiát a sorozat történetével kapcsolatban, emellett pedig különféle témaköröket tárgyalt, mint például a legemlékezetesebb epizódok, vagy a legmegrázóbb halálesetek, de szerepeltek benne a sorozathoz írt dalok és készítőik is. Mindent egybevetve sokoldalú könyvecske, érdekes adalék a sorozathoz, valószínűleg azonban sok olyan dolgot tárgyal, ami egy hardcore rajongónak, vagy, egy amerikainak evidens, én meg csak néztem neki. Ja, meg aki nem nézte végig a sorozatot, inkább hanyagolja a kötetet, mert erősen spoileres!

Szintén olvastam ma cikkeket. Az egyik a Könyves Magazin oldalán egy részlet a Tények és tanúk sorozatban megjelent  Sztehlo Gábor Háromszázhatvanöt nap című könyvéből. Régóta szemezek ennek a sorozatnak több részével, mert történelmileg jelentős eseményekről "tudósítanak"  az abban résztvevők szemén keresztül. Korábban ebből a szériából olvastam például Dr. Nyiszli Miklós memoárját, aki Mengele boncolóorvosa volt a koncentrációs táborban. 

Szintén a Könyves Magazin oldalán olvastam egy érdekes kezdeményezésről, amely szerint kortárs írók most megírt műveit 100 év múlva fogják megjelentetni. Itt vannak a részletek a jövő könyvtáráról. 

Az Ectopolison találkoztam azzal a cikkel, amely Erich Maria Remarque regényét, a Nyugaton a helyzet változatlan-t tárgyalja. Az elmúlt években olvastam valamikor a szerző Csend a Verdun felett című novelláskötetét, amely szintén az első világháborút helyezi középpontba. Engem olyannyira meggyőzött, hogy beszereztem a szerző több regényét, köztük a fentebb említettet, amit hamarosan sorra szeretnék keríteni.

Szeretném még egy kezdeményezésre felhívni a figyelmeteket! Ez a lapozgatós történetek, pl.: Kaland, játék, kockázat könyvek kedvelőinek lehet érdekes: elkészült egy oldal tesztverziója, amely ötvözi ezeknek a könyveknek és az internet adta lehetőségeket. Ergo olyan történetek számára jött létre, amely esetén az olvasó dönti el, merre haladjon a sztori. Bővebben ebben a Facebook csoportban tudtok infót kérni.  De itt az oldal linkje is, ahol regisztrálni lehet szimplán olvasóként is. Ez utóbbit biztosan meg fogom tenni! 


Azt hiszem, elégedett vagyok az elmúlt hét "termésével"! Nektek hogy alakult a hét? 


Megtalálhattok a Facebookon, a blog oldalán és a csoportjában, a Libellum Kávézóban is, ahol minden könyvkedvelőt szívesen látok! De elérhető vagyok az Instagramon, és a Molyon szintén.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése