2022. augusztus 29., hétfő

Hetelő - 2022. augusztus 15-21.

Gyorsan rohannak a hetek, ismét itt az alkalom, hogy összefoglalót írjak. Valamiért úgy alakult, hogy kevesebb tartalmat fogyasztottam. De ismét van itt könyvajánló, hallgattam podcastet és néztem YouTube videót is.



Augusztus 18. - Csütörtök

Ugyan a múlt héten is említettem már, de tényleg érdemes meghallgatni a Könyves Magazin podcast sorozatát, amelyben elfeledett női költőinkről, íróinkról emlékeznek meg. Például: Kádár Erzsébet, Czóbel Minka, Lesznai Anna… és így tovább.


Augusztus 20. - Szombat

Ma befejeztem Paul Monette Óvadék-át, ami a hasonló című film alapján született. Mint már Instagramon írtam, általában fordítva szokott lenni, de 20-25 évvel ezelőtt, emlékeim szerint, nagy divatja volt ezeknek a filmátiratoknak. Ennek megfelelően nem is vártam tőle, hogy egy alapregénynek megfelelő részletességgel rendelkezzen. Ha szabad ilyet írni, ez a tipikus ponyva: egyszer olvasós, klisékből építkező történet. A főszereplő, Jack Walsh egy fejvadász, aki szökevényeket üldöz pénzért. Rögtön az elején kapunk egy akciódús ízelítőt, majd a fő megbízást, ami köré a történet íródott. Walsh-nak el kell juttatnia a maffia könyvelőjét az ország egyik végéből a másikba. Mivel a regény nincs 250 oldal, néhány közjátékot leszámítva nem igen adódik alkalom üresjáratra. Végig lendületes a cselekmény, de nincs túlbonyolítva, akár egy '80-as, '90-es évek beli akciófilmben.  Ezek azonban még mindig jobban lekötnek, mint a "limonádék". Mindent összevetve egynek elment.

Meghallgattam a Litera egyik podcast epizódját, amelyben Andrej Platonov A tehén című novelláját Básti Juli olvasta fel, majd később ezt elemezték Vonnák Diána közreműködésével. Bevallom, nem gondoltam volna, hogy ennyire leköt egy, a 1940-es években íródott orosz novella, pláne az elemzése. Igazi kuriózum a mai palettán ilyen ez a műsor. 

YouTube-on mostanság felhagytam a könyves tartalmak fogyasztásával, de követek más csatornákat is. Például Szabó Beatrixét, aki az esetek többségében sorozatgyilkosokról, híres bűntényekről készít tartalmat. De a mostani videója is témába vág, amelyben a Rádiumlányokról van szó. Vagyis azokról a fiatal, sokszor tizenéves lányokról, akik a 20. Század elején az órák számlapjait radioaktív festékkel készítették el.

Érdekes lehet még a Zezil.hu bloggerének, Tóth Cecil kihívása, ami a nyári káosz után segít visszatalálni a strukturáltabb időbeosztáshoz. Egyébként a blog szerzője a "bullet journal", vagyis a saját magunk által készített határidőnapló, tervező elkészítéséhez ad jobbnál jobb tippeket. Sőt, könyve is jelent meg a témában, a Kreatív időtervezés.


Augusztus 21. - Vasárnap

Befejeztem a hét második könyvét, John Williams-től az Augustus-t, ami A csütörtöki könyvklub július-augusztusi közös könyve. Írtam már pár könyv kapcsán, hogy nagyon megmozgatja a fantáziámat az ókori görög és római történelem. Augustus a Római Birodalom történetének egyik ikonikus alakja, így John Williams jó lóra tett, hogy róla írt könyvet, hálás téma. Ettől függetlenül azonban ez a kötet egy mestermű. Nem hagyományos történelmi regény, ugyanis levél- és naplórészletekből épül fel, ezekből rajzolódik ki előttünk a címadó karakter. Három nagyobb részre tagolta a regényt John Williams, az első részben Augustus barátai, az őt körülvevő szövetségesei, a harmadikban az életében szereplő nők kapnak szót (különösképp a lánya Júlia és a felesége Lívia), míg az utolsóban az isteni Augustus gondolatait is megismerhetjük egy barátjának írt levél által. Azt hiszem, így sokkal jobban átjön valakinek a személyisége, mintha csak egy nézőpontból mutatta volna be a szerző. Az elején kissé nehéz volt belerázódni a sok név miatt, az első ötven oldalon azt se tudtam, ki kivel van. De ezen hamar átlendültem, és magával ragadott a történet. Rendkívül alapos munka, mert a történelmi tények mellett a társadalom működésétől, a nők helyzetén át egészen a mindennapi életet kitevő dolgokig mindent tárgyal. Ráadásul szépirodalmi igényességgel megírt műről van szó, szinte el is hiszem, hogy ókori levelezéseket, feljegyzéseket olvasok. Nos, ez persze a fordítónak, Gy. Horváth Lászlónak is köszönhető! De nem ömlengek tovább, érdemes elolvasni! 


Nos, ennyi lett volna a múlt hetem. Továbbra is várom a "mindenféle" ajánlóitokat! 



Megtalálhattok a Facebookon, a blog oldalán és a csoportjában, a Libellum Kávézóban is, ahol minden könyvkedvelőt szívesen látok! De elérhető vagyok az Instagramon, és a Molyon szintén.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése