2022. április 1., péntek

Hetelő - Kw 12.

Kezdem rögtön a közepébe vágva. Láthattátok, az utóbbi időben nem igazán volt poszt a blogon, csak az Instagramon mutattam, mi az aktuális olvasmányom. Ennek egyrészt az az oka, hogy elkezdtem távoktatásban a történelem szakot, így több hétvégén óráim vannak. Másrészt óriási motivációhiánnyal küzdök, nem vagyok biztos benne, hogy a blogolásnak  van-e még bármi értelme. Se a ráfordított idő, se az olvasottság szempontjából, mert mondjon bárki bármit, aki bloggerkedik, szeretne bizonyos mértékű elérést is. Ettől függetlenül eljutottam odáig, hogy teljesen még nem adom fel a dolgot. Viszont egy darabig heti összefoglalóval fogok csak jelentkezni, amiben az olvasott könyveken kívül összegzem nektek azokat a cikkeket, videókat, sorozatokat, amiket a hét folyamán "fogyasztottam". Íme, az első Hetelő! 





Kezdem a legrelevánsabb dologgal a blog szempontjából, milyen könyveket olvastam a múlt héten. Összesen 421 oldalt olvastam a ReadMore app szerint, amit nem mondanék egy csúcsteljesítménynek, de alakult már rosszabbul is. Rögtön a hét elején befejeztem Lucy Foley-tól a Vendéglistát. Amekkora hype volt körülötte, én sajnos akkorát csalódtam. Lehet már túl sok thrillert olvastam, nem tudom, de engem se a történet folyamán, se a végkifejlettel nem tudott meglepni a szerző. Noha a regény szerkezete ötletes volt az 5+ nézőponttal, ezen felül semmit nem tudok a javára írni. Alulról érinti az "egynek elment" kategóriát, nem valószínű, hogy olvasni fogok még a szerzőtől. Talán azoknak tudnám ajánlani, akik most ismerkednek a thriller műfajával. Szintén a héten értem a végére Margaret Atwood Alias Grace című kötetének, az olvasása közbeni benyomásaimról itt írtam az Instagramon. Egyébként a posztban írtakhoz képest azért sikerült némi fordulatot belevinnie, de olvastam már hasonlót. Viszont a szépirodalmi stílus, az alapos háttérinformációk, a sokszínű karakteralkotás és a(z aránylag) lendületes történetvezetés kiemeli a tucatregények sorából. Továbbra is vevő vagyok Atwood minden regényére. Nem egyszerű olvasmányok, de minden soruk megéri. Szintén befejeztem még a héten Krékó Péter Tömegparanoia című ismeretterjesztő írását, amely az összeesküvés-elméletek, az álhírek és dezinformációk társadalmi, politikai vetületét vizsgálja. Zseniális munka, sokaknak kötelezővé tenném a forgatását. Laikusok számára is tökéletesen érthető, olvasmányos, mégis rendkívül informatív. Jó meglátásai vannak a mai (szomorú)  magyar valóságról. Biztosan olvasni fogom még a szerző egyéb írásait is! 

Belekezdtem még további három kötetbe, ezeket azonban most csak megemlítem. A Négy Fal Között Olvasókör kitalálója, Keresztes Balázs online kibeszélőt tart április 2-án Hemingway novelláskötetéből, A mi időnkben-ből, így ezt jó lenne addig befejezni, ha csak visszanézni fogom az adást, akkor is. Aztán itt van a havi Stephen King olvasásom, a Blaze. Egyszer csak a végére jutok az életműnek. A harmadik pedig Irvin D. Yalomtól az Amikor Nietzsche sírt. Többen ajánlották már a szerzőt, így végre sorra kerítem.

Még mindig az olvasásnál maradva, a héten volt időm néhány irodalommal, könyvekkel kapcsolatos írást is elfogyasztani. Kezdem a Könyvesmagazinnal, ahol rögtön szembejött velem, hogy a hét könyve Margaret Atwood legújabb regénye, erről írtak egy kritikát. Csakugyan itt akadt utamba egy cikk arról, hogy visszavonták az Nyomozás Anne Frank ügyében című könyvet  További három érdekesség az Ectopolis oldalán is volt számomra. Az első a "horrorirodalom felhasznált és elhasznált toposzait" elemzi Drakula gróf bevonásával. A második Ernest Hemingway tíz művét ajánlja. Többször olvastam az írótól, most egy novelláskötet van folyamatban, mint ahogy fentebb már említettem. A harmadik cikk pedig A drámaírás művészetének kritikája, ami az utóbbi években hiánycikk volt. Végül ellátogattam a Litera oldalára, ahol rögtön egy érdekes cikksorozatra bukkantam Az íróasztalon túl címmel, a mostaniban a II. Világháborúban résztvevő, vagy azt átélő szerzőket vették sorra. Számomra több ismerős név is felbukkant a sorok között.

Akadt a horgomra néznivaló is a héten, javarészt könyves témában. Most nem sorolom fel az összes youtuber csatornáját, akit követek, se az általánosabb videókat. Inkább az érdekesebbekre koncentrálok. Rögtön a hét elején volt Evelin, a Pergamenre hányt szavak vloggerének interjúja Király Júliával, aki több Elena Ferrante regényt is fordított. Speciel nem vagyok a szerző rajongója, de mindig érdekes a kulisszák mögé pillantani. Ezután a Partizàn Olvasókör új adását néztem meg, amely az Irodalomtörténet Trianon árnyékában címet viselte. Végre volt időm elolvasni hozzá az adott szöveget is – ezt a videó alatt mindig linkelik –, így már érdekesebb volt a dolog. Persze nem hagytam ki Szabados Ágnes vasárnapi Mutasd a könyvespolcod! legújabb részét, amelyben Liluhoz látogatott el. Kifejezetten kellemes csalódás volt, ráadásul lenyűgöző gyűjteményt tekinthettünk meg fotóalbumokból. Nem kapcsolódik az irodalomhoz, de  fontos tudományos, közéleti témákat feszegetett a Friderikusz Podcast legújabb adása Bánki György pszichiáterrel. Ezt ezenkívül nem is akarom mélyebben boncolgatni, csak ajánlani… 

Végül de nem utolsó sorban enyhítettem a sorozatfüggőségemet is. Találtam a RetroSchock csatornán egy két részből álló, jó hosszú videót, amiben a '90-es évek sorozatai vannak összegyűjtve. Ki is írtam egy szép listát, mit akarok majd megnézni. Így kezdtem el a Pacific Blue-t, amit a "Bringás Baywatch" jelzővel is illetnek. Őszintén, valóban nem kell túlgondolni a sorozatot, de pont az egyszerűsége szórakoztat. Nincs tele vágva hihetetlen bűnügyekkel, mégis akadnak látványosabb részek. Kikapcsolódásnak tökéletes. Ez már nem annyira retró, de le vagyok maradva a Grace klinikával, még csak a 15. évadot nézem. Bár a szereplőgárda nagy része lecserélődött, de még akad egy-egy jobban teljesítő rész. Biztosan végig fogom már nézni, elég hosszú időn keresztül kísértük egymást.

Nos, ennyi lett volna az első Hetelő. Hogy tetszik ez az ajánlóformátum? Ti mit olvastatok/néztetek a héten?


Megtalálhattok a Facebookon, a blog oldalán és a csoportjában, a Libellum Kávézóban is, ahol minden könyvkedvelőt szívesen látok! De elérhető vagyok az Instagramon, és a Molyon szintén. Nemrég indult két kihívásom a "Fogadj örökbe egy írót!" és a "Könyves" könyvek , de emellett belevágtam a valószínűleg több évig elhúzódó Plakátprojektbe, ha van kedvetek, csatlakozzatok! 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése